Cíl fotografie:

Byt je velký, ideální stav je, že na fotografiích je ještě o malinko větší než ve skutečnosti. Je prostorný, světlý a v dobrém (perfektním) stavu. Společné prostory udržované, okolí domu příjemné pro bydlení a odpočinek.

Příprava:

Kvalitní fotky jsou nemilosrdné, je na nich vidět opravdu každý detail. Byt je potřeba nejprve uklidit a ve focených místnostech ponechat opravdu jen to nejnutnější. Kupující nekupuje vaše vybavení a doplňky a rozhodně neocení množství spotřebičů na kuchyňské lince nebo kopec neuklizených hraček vašich dětí. Tyto předměty pouze opticky zmenší místnost.

Úhel záběru:

Stoupnout si na začátek místnosti nebo do rohu a zmáčknout spoušť nestačí. Vždy při fotografování posuzujeme, odkud se nám daná místnost nejvíce líbí. Pravidlo sice říká, že ve fotografii místnosti by mělo být okno (a asi to očekává i kupující), ale nemusí to platit vždy. Pořizujeme různé fotografie a v počítači následně vybíráme ty, které se líbí nejvíce. Až na výjimky máme přístroj rovně ve všech osách, to znamená, že není sklopený ani natočený. Svislé hrany (třeba dveře) musí být opravdu svislé, takovéto fotografie působí přirozeně.

Výška záběru:

Preferujeme fotografie pořízené z výšky cca 140 -150 cm od země.

Světlo, denní doba, přisvícení:

Fotografie je o světle a kupující chce světlý byt. Snímky pořizujeme v denní hodinu, kdy je byt nejsvětlejší, pokud je to vhodné, odstraňujeme všechny stínicí prvky případně mírně dosvicujeme.

Co fotit:

Každou místnost, velkou i z několika úhlů. Kupující, který kupuje 3+1 chce přirozeně vidět všechny 4 místnosti. Fotografie bytu doplňujeme fotografií společných prostor domu, výtahu, sklepu či garážového stání. Vhodný je též pohled z okna a foto budovy zvenku, alespoň ze dvou rozdílných úhlů, kde je vidět okolí.

Trocha techniky:

Fotografii dělá ve většině případů objektiv. Tím jsme vám prozradili náš názor na fotografie pořízené mobilem, kde díky miniaturizované optice nevzniká toliko požadovaný a důležitý pocit prostornosti. A my přeci chceme kupujícího nadchnout, aby neváhal a zaplatil stanovenou cenu. Používáme širokoúhlé objektivy. Jen ty umožní zobrazit celou místnost a podpořit představivost zájemce. Preferujeme dobře prokreslené předměty v popředí i pozadí a vyhýbáme se rádoby uměleckým snímkům květin či otevřených knih v ustlané ložnici. Pro běžného kupujícího je to nedůvěryhodné. Fotografie pořizujeme v ročním období, kdy budeme nemovitost prodávat, fotka z jiného období evokuje pocit, že se jedná o takzvanou nemovitost ležák, která je v nabídce delší dobu. S úsměvem říkáme, že jasná nebo polojasná modrá obloha na snímcích přidá minimálně 100 tis Kč k ceně vaší nemovitosti.

Na závěr:

Všechno chce své a kvalitní fotografie nemovitosti je složitá disciplína, na kterou nestačí jen vzít “profesionálního fotografa”. Realitní fotka je umění a řemeslo. I my jsme museli hledat, než jsme mezi fotografy našli ty pravé, jejichž fotografie zájemce okouzlí. A to přeci chcete i vy. Domníváte se, že pouhá fotografie v dnešní době nestačí? Je potřeba ji doplnit videem nebo 3D prezentací? I takto prezentujeme námi prodávané nemovitosti. O své zkušenosti se s Vámi podělím příště.


Klára Seidlová, ředitelka pobočky Sokolov

Fotografie Klára Seidlová